2012-03-11

AIK:s nye ordförande Johan Segui slog en signal...

...och ville kommentera min korta text på IFK Göteborgs supporterblogg Bara ben på Glenn Hysén från den 2 mars och som jag utvecklade på min egen blogg här. I den texten återgavs en intervju med Johan Segui i Svenska Dagbladet, där Segui kallade AIK:s medlemmar och supportrar för "kunder". Lite självgott skrev jag att IFK Göteborgs ordförande aldrig skulle degradera klubbens medlemmar och supportrar till "kunder".

Min korta text väckte starka känslor. En och annan upprörd AIK-supporter hörde av sig och ville förklara Seguis uttalande. En förklaring som återkom var att Segui vände sig till sponsorerna när han beskrev medlemmar och supportrar som "kunder", eftersom det var ett språk sponsorerna förstod. Samtidigt förväntades klubbens medlemmar och supportrar förstå att han bara spelade ett spel när han uttryckte sig på det sätt han gjorde.

Igår lördag blev jag uppringd av Johan Segui som ville reda ut saken. Han var mycket trevlig och instämde helt i kritiken att beskriva supportrar och medlemmar som kunder. Segui sa att han var felciterad i Svenska Dagbladet och det han hade sagt var ungefär så här: I den moderna fotbollen beskrivs ibland besökare, supportrar och klubbmedlemmar som kunder. Har man det synsättet måste man också ge besökare, supportrar och medlemmar en god service - annars förlorar man dem. Men jag tycker att kundtänkandet inom fotbollen är felaktigt. Det gläder mig mycket att Johan Segui tar avstånd från alla försök att reducera medlemmar och supportrar till kunder.

Segui trodde också att IFK Göteborg hade utomordentliga möjligheter att göra en stark säsong - inte minst genom valet av den nye tränaren Mikael Stahre...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snart blir du som Wilhelm Agrell var en gång... Har du inte kommenterat skidskyttet ännu? Har inte Reinfeldt också ringt? Han har väl samma problem som Segui. ;-)

Castor

Olof sa...

Segui har varit talesperson för en av de största och mest kända kriminella organisationer vi har i Sverige, Hells Angels, och han har på direkt fråga vägrat att ta avstånd från vad han gjorde då, eller att ångra sig.

I det perspektivet synes mig frågan om att använda ord som "kunder" ganska trivial.

Var är den granskande journalistiken? Janne Josefsson, dags för en viktigare fråga än Melodifestivalen!

Anonym sa...

Hur ser du på att en idrottsklubb hyser en föredetta medlem från en kriminell organisation som Hells Angels? En föredetta medlem som inte ens vill ta avstånd från HA och dess kriminalitet för att det vore den "enklaste saken" att göra. Givetvis kan han inte ta avstånd från HA och det får man förstå när en del avhoppare och sparkade medlemmar fått betala dyrt. Vissa svenska medlemmar i Göteborg har fått sina tatueringar bortslipade. Hur tänker AIKs sponsorer?